De eerste keer dat de term podcast mij ter ore kwam was tijdens een Bibliotheekplaza. Father Roderick gebruikte podcasts als middel om voor groot publiek toegankelijk te zijn. Father Roderick is een zeer gedreven man en het is hoe dan ook leuk om naar hem te luisteren.
father Roderick
Twee jaar later kom ik het dus weer tegen bij deze cursus en kon ik me er wat meer in verdiepen.
Fantastisch!
Behalve muziek en hoorspelen kun je ook allerlei programma's van tv bekijken en beluisteren. Als je ze kunt bekijken is het een vodcast als ik het goed begrijp.
Ik heb iTunes gedownload en inmiddels heb ik er anderhalf uur opzitten met snuffelen en heb ik wat muziek, de Tros Nieuwsshow, Nova, het hoorspel Bommel, Sandwich en father Roderick beluisterd dan wel bekeken. Geweldig! Er zullen zeker programma's zijn waarop ik me ga abonneren.
Nu even vertalen naar de bibliotheek. Kunnen wij het gebruiken? Je kunt podcasts maken van lezingen en dat op de site zetten. Daarmee kun je mensen misschien lokken om ook eens een lezing bij te wonen, want de lezingen worden steeds minder bezocht. Dit hoeft niet eens te liggen aan het onderwerp, maar aan het feit dat mensen tegenwoordig zoveel mogelijkheden hebben om hun tijd anders te besteden. Aan de andere kant, als er een podcast beschikbaar komt waarom dan nog naar een lezing gaan? Een dilemma...?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)

Ik denk dat we het best als lokkertje kunnen uitproberen, waarom niet?
BeantwoordenVerwijderenWe moeten wel nadenken of degene die de lezing houdt het wil...
Nadenken alleen is niet genoeg, het zal van te voren gevraagd moeten worden en hoe het dan verder moet???
BeantwoordenVerwijderen